Min blogglista

måndag 19 april 2010

Sömnlöshet

Det är inte så konstigt att små barnsföräldrar alltid ser så jäkla slitna ut, sömn blir en lyxvara.

Jag har alltid klarat mig på lite sömn, men nu börjar det att bli tungt för mig också.
Egentligen så har det inte s mycket att göra med sömnlösheten, utan snarare att man är rätt ofta orolig för olika saker...
När Olivia var alldeles nyfödd så oroade jag mycket för plötsligt spädbarnsdöd. Bara ordet kunde få mitt hjärta att stanna. Oron blev så stor att 3 dagar efter hennes födsel, satt jag bara och grät efter att ha varit vaken i 3 hela dagar dygnet runt. Fredde var sängliggandes efter en av de värsta magsjukorna på länge, som lillan också föll offer för. Min mamma tog sig hit den kvällen, efter det att jag ringt henne och inte fått fram ett ord. Jag bara grät desperat efter min egen mamma.
Rädslan för plötsligt spädbarnsdöd har där efter blivit mindre och mindre, ibland så ingen alls. Men så här om dagen så satt jag och tittade på "supernanny " Och familjen som var med hade förlorat ett barn vid 11 månader. Tankarna rusade i mitt huvud och rädslan som jag förträngt gjorde sig påmind. Jag plockade upp Olivia ur babygymmet och grät så att tårarna sprutade åt alla håll. Senare så kritiserade jag mig själv och tyckte att jag var skit löjlig och skakade av mig det hela. Men nu så sitter jag här med min lilla bebis som är förkyld.
Jag trodde aldrig att en förkylning skulle skrämma mig så mycket som denna just gjort. Det här är nämligen inte bara lite snor och ett grinigt barn.... Nääää slemmet har valt att täppa till Olivia luftvägar till och från vilket förhindrar henne ifrån att andas helt. Det finns inget mer skrämmande just nu än när ens barn kipar efter andan. Ännu värre att väckas av ljudet av en bebis som inte kan andas, vilket är just det som har hänt oss alldeles nyligen. Sitter på soffan nu med lillan på bröstkorgen så att hon kan sova och kunna andas :s

Hon låter emellanåt som om hon ska bryta ut igråt och jag håller om hårt. Låter henne veta att mamma och pappa inte ska någonstans. Jag skickade Fredde i säng eftersom han ska upp tidigt imorgon, stackarn ligger nu på sängen och låtsas sova för att göra mig nöjd.

Min mamma brukar säga att man som förälder aldrig slutar oroar sig, vilket då innebär att det här är bara en av många långa nätter man har framför sig.....


-- Post From My iPhone

1 kommentar:

Jempa sa...

Ja, att vara mamma växlar verkligen mellan himmel och helvete..